čtvrtek 4. června 2015

IF - Intermittent Fasting - Přerušovaný půst

Jako někomu, kdo má s půsty své zkušenosti se mi pojem "přerušovaný půst" jevil trochu jako protimluv a zase nějaký módní výstřelek. Až když o tom napsal Honza připravující se na Rondu, věnoval jsem tomu více pozornosti. A zjistil jsem, že IF nabízí samá pozitiva a sociální jistoty. Našel jsem spoustu pozitivních zkušeností při kombinaci IF a posilování a říkal jsem si, jestli to jde ještě skloubit s běháním. A protože šedivá je teorie a zelený strom života, rozhodl jsem se skončit s přemýšlením a prostě to zkusit.

Základem je 16 hodin ze dne nejíst a 8 jíst. Existují další varianty, ale tohle je takový zlatý střed. U mně to je někdy 14/10, někdy si uděláme snídani do postele a je po IF a někdy jsem venku a na jídlo zapomenu úplně a je to třeba 20/4. Čili žádné dogmatické dodržování. Navíc se najím před dlouhým během (protože se nechystám na Rondu a chci zachovat svaly) a po něm jím taky normálně. Problémem bylo učení na zkoušku, kdy by člověk místo učení pořád něco jedl. Teď po Hrbu jsem taky dva dny jedl celé, ale to je normální "žravá" po ultra.

zdroj: http://freefitnesstips.co.uk/10-benefits-of-intermittent-fasting.html

Nejvíce na tomto systému oceňuji tu svobodu nemuset snídat. Dříve jsem byl v zajetí poučky: "Snídaně je základ a nastartuje metabolismus." a snídal jsem i v případě, že jsem neměl hlad. Teď naopak mám hlad a nesnídám. Ale "hlad" je většinou je chuť nebo snad o únik od něčeho jiného, takže nejíst během dopoledne je tak trochu i trénink mysli. Dalším bonusem je možnost se najíst večer třeba v deset hodin bez výčitek (ne, že bych měl nějaké velké výčitky, ale malé jo :-)) s vědomím, že dalších 12 hodin to budu trávit a k tomu další 2-4 hodiny pojedu na tuky. Pro lidi, co se řídí pravidlem, že by se měly jíst malé porce každou hodinu až dvě to má obrovský přínost v podobě zjednodušení jídelní "logistiky". Jako jedna z dalších výhod se uvádí zvýšení inzulínové reakce (laicky řečeno) a tedy větší vliv cvičení na tělo. Ale to už nejsem schopen potvrdit, protože by to chtělo nějaký sofistikovaný experiment. Mně úplně stačí, že jsem 14 dní po Mácháči skoro neběhal a sem tam si dal večer čokoládu nebo chipsy a stav tuku na břiše se nezměnil. Dříve by to bylo během pár dní poznat.

Jedu takto už od 11. 4., kdy mi to mělo usnadnit stravování v Belgii. A můžu to jen doporučit. Není to sice úplně pro každého, jak se dočtete hlavně v článku od Petra Růžičky, ale pro většinu lidí určitě.

A jak říká jedno motivační moto - Kdo má výmluvy, nemůže mít výsledky. :-)

http://www.sportplanet.cz/clanky/zaklady-prerusovaneho-pustu-intermittent-fasting-diet - základy a vyvrácení některých zažitých mýtů

http://kulturistika.ronnie.cz/c-19068-mytus-o-strave-v-warrior-diet.html - trochu delší, více na psychiku zaměřený článek

http://www.petrruzicka.com/blog/hlad-nejlepsi-pritel-cloveka - pohled Petra Růžičky, kterého rád čtu a byl jsem na jednom jeho semináři

http://www.naturalmagic.cz/vnitrni-zdravi/89-prirucka-prerusovaneho-pustu-pro-zacatecniky.html - takový souhrn a ukázka různých režimů

http://www.nerdfitness.com/blog/2013/08/06/a-beginners-guide-to-intermittent-fasting - pokud jste prošli předchozí odkazy, na tomhle si jen procvičíte angličtinu :-)

11 komentářů:

  1. Hlavne, ze Ti to vyhovuje! Posledni dobou zatracuju vsechny teorie - nejlepsi je to, co mi rika moje telo :) Takze snidat, nesnidat, je to jedno, hlavne, kdyz je clovek spokojen.

    OdpovědětVymazat
  2. Velice zajímavé. Zkoušel jsem normální 1-3 denní půst a určitě to má zdravotní přínos pro tělo. Zároveň to však pro mě byl docela stres, tak že tohle by mohl být návod jak stres z půstu snížit. Vím, že bych tento způsob nemohl praktikovat jako životní styl, ale třeba týden nebo dva na jaře a na podzim vyzkouším. Díky za linky ke studiu:-)

    OdpovědětVymazat
  3. Dik a pekny prehled.. kouknu a poucim se..
    Mne to nejdriv prislo jako protimluv, ale protoze jsem otevreny kdejake ptakovine:), tak jsem to zkusil.. a funguje to neuveritelne..
    MSF! 12:)

    OdpovědětVymazat
  4. Jj, vyzkoušeno ... myslím, že je to velmi osvobozující přístup speciálně pro lidi, kteří mají pocit, že "musí" snídat, nebo že "nejde" nejíst každé 3 hodiny. Ne že bych praktikovala IF pořád, ale prostě ten fakt, že člověk ví, že to tak jde je super. Tak good luck!

    OdpovědětVymazat
  5. Taky mám s IF jen dobré zkušenosti a na mne funguje výborně...

    OdpovědětVymazat
  6. tohle je poprve, co ctu, ze to funguje i u zen - zatim ve vsech (trech) clancich, co jsem o IF cetla, zduraznovali, ze pro zeny to neni vhodna dieta, ze dlouhodobe nefunguje a muzu mit dost neprijemny nasledky... tak jak to je?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za ženy mluvit nemůžu. Jediná v komentářích je zatím Bára. Ale když pominu některé specifické případy, tak si myslím, že těla mužů a žen fungují v podstatě stejně. I když tak jako ty by se zpátky do formy dostal asi málokterý muž (i žena). :)

      Vymazat
    2. Jo a jak píšu, taky jsem nevěděl, jestli to funguje při běhání i posilování a prostě jsem to zkusil. Takže je to na tobě. :)

      Vymazat
    3. Minimálně hormonální cyklus ženy je s tím mužským asi nesrovnatelný (byť Penelopa trpí PMS prokazatelně častěji než já!), když se podíváš třeba na atletickou triádu, je jasný, že ženy jsou ohrožený jinak - osteoporóza, amenorea, atd. Zkoušet nic nebudu (aspoň zatím), furt ještě kojím (a hodně se tím zaklínám :-D) a děkuju, lichotíš mi ;-) ;-)

      Vymazat
  7. Ja si tedy na IF nemuzu stezovat.. praktikovala jsem ho podvedome uz asi pred 4 lety, aniz bych se o to zajimala... stacilo mi jidlo dvakrat denne, a behem 2mesicu 10 kg dole... narust energie, a zadny tolik obavany jojo-efekt se nekonal :D celkove jsem se citila daleko lepe, zdravotni problemy nula nula nic a vahu jsem si bez problemu drzela pres rok a pul

    OdpovědětVymazat
  8. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat