pondělí 21. listopadu 2011

Plavecký kemp - kraul

S Etriatlonem jsem byl na plaveckém kempu zaměřeném na kraul už jednou. Bylo to v roce 2007 a tou dobou jsem teprve začínal jezdit na kole s tím, že si v roce 2008 zkusím nějaký krátký triatlon a uvidím, jestli mě to chytne. Plaval jsem už od léta 2007 jako kompenzaci k běhu, ale byl to takový kraul nekraul. Tak jsem tomu chtěl dát nějakou slušnou podobu a proto jsem se přihlásil na kemp.

Letos to bylo stejné. Plavu pár let dvakrát třikrát týdně a nijak výrazně se nezlepšuji (půl minuty za rok tréninku na 1500m nepovažuji skoro za zlepšení a na podzim je to kde to bylo před rokem), tak jsem potřeboval zjistit, kde je zakopaný pes. Navíc už jsem vyčerpal netréninkové metody zlepšení jako jsou nacpání se do první vlny a nový neopren a tak mi ani nic jiného nezbývalo. :)

V pátek po příjezdu byla kratičká uvítací řeč, rozplavání a rozřazovací test na 200m kraulem nebo jakkoliv jinak a pak ještě doplňkový test na 50m kraulové nohy. Byl jsem ve druhé skupině, což mi vyhovovalo a docela jsem s tím i počítal. Časy jsem měl 3:25 a 0:58 (v roce 2007 to bylo 3:38 a 1:06). Nemělo to být "na krev", spíš jsem se snažil plavat "hezky".

Pak jsme už rozdělení do skupin nacvičovali orientaci ve vodě, kotouly během plavání, otáčení z břicha na záda a zpět, kraulové nohy na boku a podobně. Celkem to dalo cca 800m. Další dny se to už nedalo počítat, takže jsem to do deníku jen odhadl.

Z vody jsem byli pořádně vyhladovělí a na večeři jsme šli do restaurace Balustráda na obří pizzu. Bylo to snad poprvé, co jsem pizzu nedojedl. Zato u piva nehrálo půl centimetru žádnou roli. Ale měli jsme dobrou náladu, tak jsme to neřešili.

obří pizza

V sobotu ráno jsme se (ještě s plnými břichy :-)) zaměřili na polohu ve vodě. Splývali jsme na břiše, na zádech, opět kraulové nohy na boku, plavání s piškotem, piškotem a zkříženýma nohama a bez piškotu, zato s gumou kolem kotníků. Už se skříženýma nohama to bylo špatné, ale s gumou na kotnících jsem tahal nohy po dně, ať jsem zabíral, jak jsem chtěl. Taky jsme se soustředili na správnou polohu rukou při startu a na obrátkách. Samotné obrátky jsme taky zkoušeli, ale jen tak zlehka. Na konec jsme se natáčeli na video nad vodou i pod vodou.

Oběd byl opět v Balustrádě a po něm přišlo vyhodnocení videa aneb noční můra účastníků kempu. Na nikom nezůstala nit suchá. :) Mám zapsáno spoustu obecných poznámek k plavání, které se odvíjely vždy od stylu konkrétního plavce, ale to jsou víceméně známé věci a jen je potřeba si to osvěžit, pokud se to týká přímo vás. Takže to, co se týká přímo mě je toto:
  1. Paže dávám dopředu moc silou. Mám u toho víc relaxovat i za cenu toho, že nedosáhnu tak daleko. Taky tam tu paži nechávám chvíli nataženou místo toho, aby zvolna pokračovala v pohybu dolů.
  2. Výše uvedené silové natažení paže způsobí, že mám pak menší cit pro vodu a tu tak dobře "nechytnu".
  3. Ruce (hlavně levá) pokládám šikmo místo rovně před sebe, takže se pak vlním jako had.
  4. Místo vysokého lokte jsem zasouval (vlastně právě, že nezasouval, ale plácal) ruku do vody se zalomeným zápestím a tím se brzdil.
To jsou hlavní chyby. Pak ještě nemám tak zabírat tolik vzadu (dotahování záběru). Vždycky mi vystříkla voda. To není přímo chyba, ale zabírat v první i druhé fázi záběru zvládnou prý jen špičkoví plavci a to nikdo na kempu nebyl a proto pokud si máme vybrat, jestli zabírat hodně v 1. nebo 2. fázi záběru, tak prý v první, tj od chycení vody někam k solaru. Záběr pod vodou, který jsem řešil tady, je až na to horší chycení vody v pořádku.

A když mě Valda viděl na videu, tak říkal: "Hm, ty taky plaveš tak jednou dvakrát týdne, že jo?" :-o Po rozboru videa jsem šel černé myšlenky na přechod na duatlon zaspat. :)

Odpolední trénink začal rozplaváním, kde jsme se měli soustředit na své chyby a pokusit se je odstranit. Kdo to někdy zkoušel, tak ví, že na více věcí se soustředit moc nedá. Ale naštěstí moje chyby spolu souvisejí a tedy to docela šlo a bylo to prý o 20% lepší. Pak jsme jeli kraul s kotoulovkou, zase trápení s gumou na kotnících, záběry pod vodou tam i zpět, záběry jednou rukou a zaměření na chyby náš všech. Tj. jeden z nás měl problém s polohou hlavy, tak jsme všichni cvičili polohu hlavy a tak podobně.

Ještě jsem nezmínil, že jsem měli privátní skupinu o třech lidech a trenéra nám dělal Tomáš Míka. Oproti Jardovi Hýzlovi měl takový "lidský" přístup. :-) Taky jsme plavali se šnorchlem. To byla pro mě ze začátku skoro fóbie, že se udusím a když mi do něj někdo cáknul vodu, tak to bylo ještě horší, ale pak jsem se nějak srovnal a šlo to. Ale to už jsme ho zase odevzdávali. :)

Nedělní dopoledne bylo zaměření na motýla, protože jeden z naší trojky má cíl se ho naučit. Tak jsem dělali delfínové vlnění, motýla s piškotem, motýla s jednou rukou (to bylo na utopení), motýlové nohy s deskou i bez, pak střídavě kraulové a delfínové nohy a taky sculling. Na závěr ještě motiv 3x (25M, 75K).

V neděli odpoledne začal Tomáš tím, že "Technika už byla, polohy už jsme trénovali, motýla zkoušeli, tak copak nám ještě chybí?" A už vytahoval stopky. No jo, čekal jsem, kdy to přijde. :) Takže po rozplavání následovaly motivy: 10x 50 start 1', 4x (25M, 75K), 4x 100K start 1:50 a 200K na čas. Celou dobu jsem se snažil o tu ruku na střed, vysoký loket a ty další dvě chyby už jsem hlídat nezvládal (občas ani tyhle dvě). Ale čas té dvoustovky byl o jen o 10 vteřin horší než v úvodu kempu (3:35). Ruce už nějak nechápaly, co se děje. :-) A ten motýl v druhém motivu už ke konci nebyl motýl, ale spíš taková divná topící se housenka. :-D

Výstupem z kempu je kromě výše uvedených věcí i rada posilovat bedra a svaly kolem páteře, abych se tak nevlnil ze strany na stranu.

A nakonec to "nejlepší" :-)

video

Tady to ještě vypadá celkem dobře



video

Tady už je to ale tragédie.


video

Zase na pohled dobrý.


video

A zase tragédie. Možná by se mi to kličkování hodilo při útěku před žralokem, jinak nevím...

10 komentářů:

  1. No strašný ty videa, Kroutíš se jak had. Hrozně vytáčíš trup při nádechu. Nohy nemáš uvolněný ... Člověče co si tě pamatuju z Loretu, tak si plaval líp. Musíme s tím něco udělat. IM

    OdpovědětVymazat
  2. No taky to nechápu. To kroucení je těma rukama do "V" a prý mám posilovat bedra. Ale dřív jsem to nedělal a fakt nevím, čím to je. Ale nohy rozhodně lepší nebyly, ty mi nešly nikdy. A přitom jsem žádné zásadní změny vědomě nedělal, takže se to muselo takhle rozhodit samo. :-(

    OdpovědětVymazat
  3. Já ale nemluvím o nohách, spíše o trupu a záběru. Je třeba zabrat ... IM

    OdpovědětVymazat
  4. Já tomu sice vůbec nerozumím, ale jak píše IM, ty se u toho plavání kroutíš jak had a hlavně, při nádechu. A při tom druhým videu, netaháš ruce až moc těsně nad vodou. Mně Jarda při pilování techniky učil, abych při vytahování ruky z vody s ní udělal co největší oblouk. Tím dám ruku dál dopředu a mám delší záběr.

    Ale aspoň máš přes zimu na čem pracovat :-).
    P.S. Tvoje nohy jsou ještě o.k. Pavel Novák (1966), ten nohy při kopání kříží přes sebe a dokáže dát 400m za 4:51 :-))

    OdpovědětVymazat
  5. Aldaman: Jenže tohle je právě na prd. Každý ti řekne něco jiného a pak se v tom vyznej. Podle Valdy má být zase přenos paže co nejuvolněnější a prsty tedy vždy pod úrovní lokte. Obojí má logiku. Ve vlnách bude lepší ta natažená paže. Ale pokud se nepřenáší horem, ale do strany, tak ti zase vyosuje nohy, jak jsme mohli na kempu u pár lidí vidět. A pak si vyber. :)

    Mimochodem, Jarda mě plavat viděl v Alpách a jeho jediná výtka byla, že mám dát do záběru víc síly a zabírat víc ke středu. O nohou ani zmínka.

    OdpovědětVymazat
  6. To je presny, kazdej je chytrej jak radio a kazdej Ti naprosto presvedcive tvrdi neco jinyho...:-) Pak dejmetomu vis co delas za chyby ale je sakra tezky to odstranit a zazit si to. Vetsinou si pak vyrobis jeste jiny chyby. Jojo, holt tezky udel tech co neplavali odmalicka...:-) Ja treba furt krizuju rukama pred sebou a delam na zacatku rukama takovy prapodivny klikyhaky kterejma se taky brzdim. Taky mam problem na zacatku spravne vytocit a zalomit loket, dost me z toho boli ramena. Tak ted hledam nejaky cviky na lepsi zafixovani ramen. No je to veda.
    Majk

    OdpovědětVymazat
  7. Ale já nepsal, že by měla být paže úplně natažená :-). Ale je pravda co trenér to názor. Já měl jednu velkou výhodu. Když už jsem měl něco naplaváno - uplaval jsem 500m pod 10 min :-), vzal si mě pod křídla Jarda a zjisitl jsem , že skoro vše dělám špatně :-). Vykašlali jsme se na rychlost a piloval jsem jen techniku a Jarda stále, krok za krokem mi říkal co dělat, aby to bylo lepší a lepší :-). Ale takovou výhodu málokdo má :-(.
    To víš, v Rakousku jsi nebyl na placeným plaveckým kempu :-)) a on tam byl bušit a jak ho znám, to byla pro něho priorita, tak tě slušně řečeno lehce odbyl :-).

    OdpovědětVymazat
  8. Alda: No když už jsi to nakousl. Plavecký trenér byl uváděn v ceně kempu a to měl být Jarda. Měl tam ale svého svěřence, kterého asi trénuje dlouhodobě a tak i když neplaval sám, věnoval se jen jemu. Byly tam ještě nějaké zákulisní intriky :), ale do toho jsme neviděli.

    OdpovědětVymazat
  9. Hmm o to hůř :-(, tak platí poslední slova o to víc :-). A nebo jsi se od té doby tak zhoršil :-P. Aldaman

    OdpovědětVymazat