pátek 25. srpna 2017

Slovensko

Tak jsem se konečně dostal k dopsání zápisku z dovolené. Nejhorší je seřadit fotky z foťáku, mobilu a panoramata, která se při nahrání na blog neřadí podle data pořízení. Chtěli jsme do Polska na sever, ale vzhledem k předpovědi počasí jsme jeli raději nejdřív na Slovensko na Malou Fatru s tím, že tam tak tři dny pobydeme a pak vyrazíme do Polska. Jenže předpovědi počasí nás totálně zklamaly (večer předpověď, že bude pršet trochu přes noc a pak lilo do oběda) a tak jsme ani neriskovali špatné počasí v Polsku a zůstali na Slovensku. A parádně si ho užili. :-) První den jsme šli na tůru z Vrátnej, a to po zelené pod lanovkou. Dále pak po modré na Pekelník, Velký Kriváň, Chleb, Steny a Poludňový Grúň. Tam se začaly honit mraky a my už stejně plánovali sestup. Ale dešti jsme neunikli.

Druhý den jsme se jeli vykoupat do přírodního termálu u obce Kalameny a pak jsme chtěli navštívit hrad Strečno u Žiliny. Ale uzavírka nás donutila jet jinudy a nestihli bychom otvírací dobu. Jako plán B měl být kopec Zniev se zbytky hradu, ale tam nás asi 30 minut pod vrcholem zase vyhnala bouřka zpět k autu. Další den bylo zase hnusně a padlo rozhodnutí se na Malou Fatru vykašlat a po prohlídce Oravského hradu se přesunout do Spišské Nové Vsi na ubytovnu, dosušit věci (hlavně boty) a že se pak uvidí. V prvním kempu jsem taky našel u popelnic poškozené křesílko, ale sedět se na něm dá, tak nám dělalo společnost zbytek dovolené. :-)

Malá Fatra

návrat z lovu kešky :)

Velký Kriváň

mrak se zastavil o Steny

Velký Rozsutec

boj s živly za námi

kemp

termál Kalameny

špatné počasí mělo vliv na psychiku

přístřešek

Oravský hrad

Jánošík v Terchové

nové křesílko

Jak jsme se ubytovali, hned jsme měli lepší náladu, protože předpověď počasí byla příznivá, v ubytovně teplo a výlet na Spišský hrad před námi. Cestou z výletu na něj jsme se stavili ve skalním městě Dreveník a u minigejzíru. Druhý den jsme vyrazili do Slovenského ráje a těšili se na žebříky a řetězy (aspoň tedy já :-)). To bylo, ale taky fronty na ně, hodně lidí a celkově nás to tam moc nenadchlo. Ne, že by tam nebylo hezky, ale prostě jdete lesem a to je všude stejné. Máme oba radši holé, ideálně skalnaté vrcholky a sem tam potok. :-) A slavný Tomášovský výhled akorát tak Václavák, ze kterého vidíte kopce s lesy. Ten výhled je krásný, když se koukáte na něj. Ale výhled z něj nic moc. Ale říčka Hornád byla pěkná, to zase jo. Pája pořád přemýšlela, že by ji sjela na nafukovacím kajaku. Možná, kdybychom předtím nebyly namlsaní z Malé Fatry, líbilo by se nám tam více. :-)  Ke konci pobytu ve SNV jsme navštívili Levoču a následně zamířili do Slovenského krasu.

Spišský hrad

skalní město Dreveník

malý gejzír a Pája :-)

A takhle to vypadá, když se fotíte kvůli
kešce a Pája je zvědavá. :-D

Tomášovský výhled (Slovenský ráj)

cesta nad Hornádem

cesta dolinou

hledání kešky :-)

radnice v Levoči

Ve Slovenském krasu jsme se ubytovali v malém zastrčeném kempu v Jasově. Měli jsme spoustu místa jen pro sebe, sociálky blízko a kousek od kempu byla Jasovská jeskyně, kam jsme se hned druhý den vypravili. První den jsme nejdřív čekali asi dvě hodiny na to, až přestane pršet a pak šli na malý okruh. Jasovská jeskyně byla moc pěkná, ale možná se nám ještě víc líbilo okolí po jejím opuštění. Po návštěvě jeskyně jsme jeli do Zadielské tiesnavy, což je krásná vápencová soutěska. Podél potoka se šlo příjemně a nahoře pak byly krásné výhledy na celou tiesnavu. Nakonec jsme ještě navštívili zříceninu Turnianského hradu. Cestou jsme viděli a slyšeli spoustu ještěrek. Následující den jsme si dali odpočinkový a jen se po obědě jeli koupat. Jinak veget.

klášterní hřbitov

veget

na koupališti

Pájin nový kámoš :-)

Posledním slovenským kempem byl kemp Blatnica ležící pod Velkou Fatrou. Na mapách není, v mé aplikaci nebyl, ale nějak jsme ho našli a přemýšleli, jestli být tady nebo o kousek dál v kempu s bazénkem. Vyhrál tento pro svou romantickou atmosféru a výhled na hory. Sociálky středověk, ale točili tam Krušovice. :-) Ještě večer jsme si vyšli na hrad Blatnica. Cestou do kempu jsme si koupili Demanovku, kterou jsem kdysi popíjel na didgeridoo workshopu a moc mi chutná. Páje naštěstí taky chutná, tak mi s ní pomohla. :-) Každý večer jsme si tam dělali oheň a popíjeli pivko a Demanovku a nic nám nechybělo. Druhý den jsme jeli na další tůru, tentokrát do Velké Fatry. Autem jsme se přiblížili do Vyšné Revúce (75 km částečně serpentinami s kamióny :-/ ) a vydali se vzhůru. Cesta vedla nejprve údolím s potokem, kde jsme se i zchladili a pak jsme stoupali a stoupali až na Chyžky. Cesta tam docela utekla a ani nám to nepřišlo extra náročné (i přes cca 600 výškových metrů). Pokračovali jsme na Ploskou a Borišov zpět na Chyšky. Borišov nám dal zabrat a teplé pivo na místní chatě ještě víc. :-)

Poslední den jsme si udělali zase odpočinkový, jeli se vykoupat a lenošili v hamakách s pivem a knížkou. Cestou do Čech jsme znovu zkusili zdolat Zniev a stálo to za to. Další zastávkou byl kemp Wilsonka u Hertvíkovické přehrady a naposledy jsme spali ve Zruči nad Sázavou, kde měla Pája vystoupení a já lovil kešky. Ve Wilsonce zase trochu pršelo, ale pak jsme stihli výstup na Wilsonovu skálu a lov kešky na ostrov. Konečně jsme využili nafukovací kajak. :-)