čtvrtek 12. dubna 2012

Kraul - technika

Video z minula

Od minule (26. 3.) už nějaký ten pátek uplynul a tak jsem se zase nechal natočit. Nejdřív pro porovnání video z minula.




Na čem jsem pracoval

Od té doby jsem pracoval jen na dvou věcech, a to:

1. Aby šla paže dopředu uvolněná a
2. Hlava zůstávala v ose těla a neuhýbala na stranu.

Uvolnění paže se mi myslím docela daří. To z videa poznat moc není, ale je vidět, že už mi ta silou dopředu rvaná ruka nekroutí celým tělem. To "jen" při nádechu.

Snaha o otáčení hlavy "jako na čepu" při nádechu se pořád míjí účinkem. Na videu při pohledu zeshora to na pravou stranu vypadá docela dobře, ale na levou se pořád zvedám. Kdybych byl v bazénu sám a plaval na pohodu, asi by to nebyl takový problém, ale když jsou vlny, tak se asi podvědomě bojím, že se napiju a zvedám hlavu.

Tak nějak mimochodem jsem přestal i tlačit hlavu dolů a koukám před sebe. I když jen očima, takže to není z videa moc poznat.

Jak se to projevilo

Zaměření na výše uvedené věci přineslo ovoce. V testu na 1500m jsem měl první pětistovku za 9:19 a minulý týden 800m s piškotem za 14:47, což jsou na mě pěkné časy. Ale je to jednou nahoře a jednou dole. Včera zase stovky a padesátky a nic moc. Posledních šest padesátek už jsem na minutě nestíhal.

Tak tedy dnešní videa:






Co je pořád špatně

Chyby popořadě podle důležitosti (klidně mě opravte):
  1. Zvedání hlavy.
  2. Co to tam dělá ta levá paže, to netuším. Zanoření je hezky v ose před tělem, ale pak uhne doleva.
  3. Nohy kilometr od sebe. Na videu zeshora jsem se snažil přijít na to, kdy ty nohy jdou od sebe, ale přijde mi, že to je nahodilé. Když plavu bez nadechování, tak mi nohy dělají to samé, takže to nebude vyrovnávání špatné polohy těla při nádechu, ale něco jiného. Jako jediné řešení vidím gumu o délce jednoho metru a svázat kotníky k sobě. Každopádně to můžu zkusit, za to nic nedám (guma stojí ve švadlence pár korun).
  4. Zabírám moc od těla.
  5. Zvedám prsty po zanoření paže do vody a ta mi tak jde k hladině, což je špatně.
  6. Prsty od sebe.
Co dál?

Každopádně protože nemám to uvolnění zažité, budu dál pilovat to samé a nepřidávat další. Často se mi stává to, že chci zrychlit, tak začnu jít dopředu silou a to mě zpomalí. Občas jsou takové světlé chvilky, kdy jdu dopředu uvolněně a přitom je silný záběr. Třeba teď v úterý, kdy jsem plaval padesátky tak, že prvních 25 m bylo na dva nádechy a zbytek normálně jsem stáhl počet záběrů na bazén na 48 (obvykle kolem 54). Ale byl tam dlouhý odpočinek mezi padesátkami.

Taky jsem zkusil podle Ječmínkovy rady piškota mezi kolena, ale i tak mi nohy padaly. Pak jsem podle jeho další rady (já ho nemít... :-)) zkusil dát si mezi kolena desku. S tou už mi nohy nepadaly, ale jak jsem musel myslet na pevný stisk, skoro jsem nemohl plavat. Objednal jsem si velkého piškota, tak třeba to s ním půjde lépe. Radil mi i plavat víc dobíhaného kraula, ale jaksi nebylo ho kam šoupnout.

Co se týká technických cvičení, tak jsem dospěl k závěru, že někdy mají smysl (třeba u pilování jednotlivostí jako je dráha záběru), ale jindy ne, protože i když při nich plavate jak ze žurnálu, tak pak při úsecích, kdy makáte, se na to soustředit nedokážete a je to tedy k ničemu. Lépe mi funguje metoda, kdy se na daný prvek soustředím celý trénink a i když kvůli tomu plavu třeba úseky pocitově pomaleji, plavu vlastně rychleji. :-D


Alibi :)


Sun Yang se taky kroutí :-)
(screenshot z videa světového rekordu na 1500m)

Na závěr bych možná ještě doplnil, že s Garminem jsem i po plavecké stránce velmi spokojený a po každém tréninků studuji grafy. :-) Hlavně počet záběrů na bazén, vliv únavy u delších úseků a taky rozdíl mezi dýcháním mezi pravou a levou stranou. Ten je stále velký.

Žádné komentáře:

Okomentovat